maanantai 20. marraskuuta 2017

Työkaluja

Viimeinen viikko pyrähti käyntiin työkalujen teolla, joita tulen tarvitsemaan myöhemmin. Vielä löytyi yksi ylimääräinen pala jousiterästä, josta tein itselleni muutaman punsselin lisää, kolmion ja (suurinpiirtein) pisaran muotoiset, molemmat onnistuivat oikein hyvin, jopa karkaisu meni heittämällä läpi.

Näiden jälkeen palasin takaisin Jormungand-patsaani pariin, jonka yksityiskohdat sainkin tehtyä lounaaseen mennessä. Jouduin hieman oikomaan suunnitelmaani ja luopumaan sarvista patsaassa yksinkertaisesti taidon puutteesta, hampaiden kanssa jouduin tekemään kompromissin ja tyytymään koristekuvioihin esille taltattujen sijaan. Lopputulos näyttää kuitenkin hyvältä, joten olen kuitenkin tyytyväinen.


Lounaalta palasin suoraan patsaan pariin ja aloitin lopulliseen muotoon taivuttamisen (Jormungand kuvataan yleensä kehänä, puremassa omaa häntäänsä), joka jäi hieman puolitiehen, sillä Pete piti minulle ja Vikcylle oppitunnin vasaran teosta, jota olin pyytänyt aiemmin päivällä. Loppu iltapäivä menikin tähän, ensiksi Pete näytti mallia ja kertoi tarpeellisia vinkkejä, jonka jälkeen jäimme kaksistaan tekemään omia vasaroitamme.

Pete näyttämässä mallia
Palikan kokoa tarkistamassa

Päätin tehdä hieman isomman vasaran, kuin Peten malli, koska minulle annettiin siihen mahdollisuus ja pystyn käyttämään sitä helposti. Olen tutkinut oman osani vasaran teosta, mutta käytännön kokemusta minulla ei ollut ennen tätä, joten olin alussa hieman hermostunut, joka kuitenkin loppui pian aloittamisen jälkeen. Muutama mutka tuli vastaan, kun työkalu jumittui kappaleeseen, mutta muuten työ eteni hyvin, joskin Peten ja Colinin mukaan liian hitaasti, joka päti molempiin tekijöihin. Vasaran silmä on auki ja levitys hyvässä mallissa, huomenna täytyy pistää vaihdetta korkeammalle ja tähdätä valmiiseen muotoon ennen aamutaukoa. Uskoisin tämän onnistuvan, reippaasti ja itseensä uskoen eteenpäin.

75x90mm työkaluterästä, lähtömateriaali

Suorakulmioksi muotoiltuna ja silmä teko aloitettu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti